شماره مستند : EO55-001-06
تاریخ : ۰۶/۰۹/۹۸
دستورالعمل نحوه تشخیص عیوب ناشی از تولید و شیوه جایگزینی محصولات مرجوعی

به منظور حفظ حقوق مشتریان ، شرکت کویرتایر عملکرد تایرهای خود را در شرایط سرویس واقعي ، در کلیه اندازهها ، در مقابل عیوب احتمالی ناشی از فرآیند تولید، طبق شرایط و مندرجات این دستورالعمل، تضمین و خسارت وارد شده به مشتریان را جبران می‌نماید.

۱)شرایط عمومی جایگزینی محصولات مرجوعی:

  • تاریخ تولید تایر کمتر از چهار سال (۴۸ ماه) باشد.
  • میزان فرسایش تایر به علامت TWI (شاخص نهایت فرسایش رویه ) در رویه تایر نرسیده باشد.
  • اشکال ناشی از فرایند تولید محصول باشد.

یادآوری:تاریخ تولید تایر، درشماره سریال آن مشخص می باشد.در این شماره سریال، دو رقم اول سمت چپ نشانه هفته ودو رقم بعدی نشانه سال تولید(میلادی) خواهدبود،(به عنوان مثال شماره سریال۳۰۱۹ به معنی تولیدتایردرهفته سی ام سال۲۰۱۹میلادی می باشد).

۲)مدارک مورد نیاز به منظور تحویل محصول:

  • کارت خودروی مرتبط با محصول
  • گواهینامه رانندگی شخص مراجعه کننده مرتبط، با کارت خودرو.

۳)عیوبی که شامل جایگزینی نمی گردند:

  • عیوب ناشی از اشتباه مصرف کننده (شامل انتخاب نادرست تایر از نظر مشخصات فنی شامل ابعاد تایر، شاخص تحمل بار و نماد سرعت، عدم تناسب فشار باد داخلی و بار وارده، کاربری نامناسب ، آسیب دیدن تایر در اثر وارد آمدن ضربه ، برخورد و/یا فرورفتن اجسام خارجی ، موانع روی سطح جاده و ... ) .
  • تایرهایی که در اثر تماس با مواد شیمیایی و مشتقات نفتی از قبیل بنزین، گازوئیل، قیر و نفت و انواع حلال دچار عیب شده باشند
  • تایرهایی که توسط مشتری تعمیر، آپارات و/یا دستکاری شده باشند.
  • تایرهایی که به دلیل مونتاژ نادرست دچار آسیب(پارگی درناحیه طوقه)شده باشند.
  • ) تایرهایی که برخلاف جهت چرخش صحیح(تایرهای جهت دار و یا نامتقارن)نصب شده باشند.
  • تایرهایی که در اثر ایرادات فنی خودرو مانند جلوبندی دچار فرسایش های سریع، غیریکنواخت و/یا پله کردن شده باشند.

۴)مرجع تشخیص عیب:

عیوب ناشی از نقایص کیفی تایر، با نظر کارشناسان مراکزخدمات پس از فروش و/یا نمایندگی های منتخب، مورد بررسی، تعیین وضعیت و تعیین تکلیف قرار گرفته و میزان خسارت قابل جبران توسط ایشان برآورد میگردد.

۵)نحوه پذیرش محصول:

مشتریان میتوانند همراه با تایر مورد نظر ومدارک مربوطه ، به مراکز خدمات پس از فروش و/یا نمایندگیهای منتخب (مندرج درسایت شرکت) مراجعه، و درخواست تعیین وضعیت تایراز مراکز مذکور که حداکثر اهتمام خود را در حفظ حقوق مشتری به عمل میآورند، بنمایند.

۶)نحوه پرداخت هزینه کارکرد محصول پذیرفته شده:

در مورد تایرهایی که عیب آنها مورد تاییدکارشناسان مراکزخدمات پس از فروش و/یا نمایندگی های منتخب قرارگرفته باشد، و عمق آج باقیمانده رویه آنهاکمتر از ۹۰ درصد عمق آج تایر نو باشد، میزان خسارت متعلقه به روش زیر محاسبه شده و مشتری میتواند با پرداخت مابه التفاوت بهای اعلامی، یک حلقه تایر نو دریافت نماید.

  • مبلغ خسارت تعلق گرفته به مشتری (ریال) = A
  • عمق آج تایر نو = B
  • عمق آج باقیمانده تایر در ناحیه شاخص TWI = C
  • قیمت مصوب تایر نو = D
  • مبلغ قابل پرداخت توسط مشتری براساس میزان کارکرد تایر = E
A=(D×C)/B , D - A = E

یادآوری:

  • در صورتی که درصد کارکرد تایر مرجوعی مشمول خسارت ۱۰ % یا کمتر از۱۰ % باشد، تایر به عیب رسیده بدون اخذ مبلغ اضافه از مشتری از طریق تحویل یک حلقه تایر نو، جایگزین میگردد.
  • پرداخت هزینه مالیات بر ارزش افزوده برای تایرهای برگشتی مشمول خسارت که به مبلغ مابه التفاوت پرداختی توسط مشتری جهت جبران خسارت (بابت میزان کارکرد تایر) تعلق میگیرد، به عهده شرکت کویرتایر میباشد.
  • برای محاسبه و پرداخت ریالی بابت جبران خسارت وارده به مشتری در خصوص تایرهای با عیوب ناشی از نقایص کیفی تایر در تولید، ملاک محاسبه، آخرین قیمت مصوب شرکت (درِ کارخانه) برای فروش هر اندازه از تایر خواهد بود.
  • درتایرهایی که به دلیل عیوب ظاهری به صورت محصول درجه «۲» طبقه بندی شدهاند، علامت استاندارد در سمت درج شماره سریال تایر روی دیواره پاک شده و مهر داغی درجه «۲» روی آن حک میگردد. در صورتی که تایرهای درجه «۲» در شرایط سرویس دچار عیب گردند، همانند تایرهای درجه «۱» مشمول جبران خسارت واقع خواهند شد. دراین رابطه تایرمعیوب درجه «۲» با تایر درجه «۱» جایگزین گردیده ومابه التفاوت قیمت این دونوع تایر،توسط مشتری پرداخت خواهد شد.
  • هزینه تعویض چرخ، تعویض تایر روی رینگ و انجام بالانس و ... به عهده مشتری خواهد بود. فقط در موارد شکایت مشتری بابت بالانس که ناشی از عدم بالانس چرخها و/ یا به هم خوردن آن باشد، در صورت رفع اشکال به وجود آمده (اصلاح بالانس)، هزینه بالانس پس از تأیید توسط مسئولین مناطق فروش ، به مشتری پرداخت خواهد شد.