برای افزایش عمر مفید تایر و ایمنی در حرکت، همواره به نقش تعیین کننده فشار باد مناسب تایر توجه نمایید.
اگر فشار باد تایر کمتر از حد مجاز باشد، این امر باعث تولید حرارت بیشتر در تایر میگردد. نتیجه افزایش حرارت تایر در حرکت، جدایی نخ منجید از لاستیک است که در نهایت به بریده شدن نخها یا شکستگی الیاف سیمی و پنچری تایر میانجامد.
اگر فشار باد تایر بیش از حد مجاز باشد، فرمانپذیری چرخ تایر ضعیف میشود و امکان ترکیدگی تایر هنگام برخورد با مانع وجود خواهد داشت.
از این رو فشار باد تایر باید حداقل ماهی دو بار کنترل شود. میزان فشار باد مجاز با توصیه کارخانه سازنده خودرو و یا بر اساس میزان بار و توصیه سازنده تایر مشخص میشود. ضمناً کنترل فشار باد داخلی حتماً باید هنگامی صورت گیرد که تایرها کاملاً خنک و در شرایط عادی باشند.
عیب ناشی از کم بادی
فشار باد کم باعث خمش زیاد تایر شده و در اثر تغییر شکل مداوم تایر کمباد در حین حرکت، حرارت زیادی در بدنه تایر تولید شده و این حرارت زیاد منجر به تخریب بدنه میگردد. از طرف دیگر در صورت کم بودن فشار باد داخلی، فرسایش ناحیه شانه افزایش یافته و فرمانپذیری مشکل و تضعیف میگردد. در واقع در این حالت طرفین ناحیه رویه بیشتر از ناحیه وسط آن با زمین در تماس هستند. لذا در صورت مشاهده چنین حالتی، فشار باد تایر را تا مقدار مجاز افزایش دهید.
عیب ناشی از فشار باد زیاد
فشار باد زیاد، توانایی تایر را برای جذب لرزشهای وارده ناشی از جاده کاهش داده و در نتیجه راننده احساس میکند که فرمان میکوبد. از طرف دیگر فشار باد بیش از حد باعث میشود تا مرکز رویه بیشتر از بقیه سطح رویه با جاده در تماس باشد و لذا منجر به صدمه دیدن بدنه و فرسایش سریع سطح مرکزی رویه تایر میگردد.
فشار باد تایر در مواقع خاص
عموماً توصیه شده است تا از فشار باد معمول تایر در جادههای خاکی، گِلی، برفی و غیره استفاده شود. با این حال در شرایط ویژهای که میزان چنگزنی کاهش مییابد میتوان با کاهش فشار باد به مقدار جزئی، موجب بهبود چنگزنی تایر شد.
جاده گلی: در شرایط کاملاً گِلی، کم کردن فشار باد باعث افزایش اندازه سطح تماس تایر با جاده شده و قابلیت حرکتی تایر را بالا میبرد.
جاده برفی: در جاده برفی فشار باد معمول تایر را تغییر ندهید، فقط در صورتی که ناهمواری جاده برفی زیاد باشد، کاهش فشار باد به جلو بردن و غلتیدن تایر کمک میکند .
جاده سنگلاخی: در مسیر سنگلاخی فشار باد معمول را نباید کاهش داد. کاهش فشار باد موجب صدمه دیدن تایر و حتی ترکیدن آن میگردد.
جاده ماسهای: کاهش فشار باد تایر به غلتیدن و جلو بردن خودرو در جاده شنی و ماسهای کمک میکند.
جاده خیس: فشار باد تایر را تغییر ندهید.
- به طور کلی هیچگاه نباید فشار باد کمتر از حداقل فشار باد توصیه شده توسط سازنده آن باشد و پس از بازگشت به سطوح جادهای معمولی و آسفالته فوراً باید فشار باد تایر را به اندازه معمول و استاندارد آن برسانید.